Zabawy z literką „i”
Dzień dobry Mrówki! Nadszedł czwartek. Znów spotykamy się przy wspólnej zabawie, chociaż jeszcze nie możemy się zobaczyć. Dziś zapraszamy Was do zabawy z kolejną literą. Tym razem to litera „i” mała oraz litera „I” wielka. Jesteście gotowi? To zaczynamy!
1. Postaraj się wymienić jak najwięcej rzeczy, zwierząt, roślin, których nazwy zaczynają się głoską „i”, np. iskra, irys, indyk. Możesz w ten sposób bawić się w ruchu. Każde wymienione słowo na „i” podziel na sylaby. Jeśli wymienisz rzecz na „i” - zrób tyle przysiadów ile nazwa tej rzeczy ma sylab, jeśli wymienisz roślinę na „i” - podskocz tyle razy, ile ma sylab jej nazwa, a jeśli będzie to zwierzę na „i” – zrób tyle dużych kroków w przód, ile ma sylab nazwa tego zwierzęcia. Oczywiście przyjemnie będzie pobawić się z kimś z rodziny i wymieniać słowa zaczynające się głoską „i” na zmianę.
2. Poproś Mamę, Tatę lub innego członka rodziny o przeczytanie wierszyka. Później powiedzcie go wspólnie kilka razy w różny sposób, np. szeptem, piskliwym
głosikiem, bardzo głośno. Wierszyk możecie też wspólnie zaśpiewać, wymyślając własną melodię.
Ile igieł jest na sośnie?
Tyle, ile na niej rośnie.
Ile igieł na jodełce?
Chcesz, to policz po igiełce.
W wierszu jest mowa o igłach na sośnie i jodełce. Czy wiesz, jakie to rośliny? Jakiego koloru są ich igły? Czy ich igiełki wyglądają zupełnie tak samo? Jeśli nie wiesz, możesz to sprawdzić wspólnie z Rodzicami. A może znasz inne rośliny albo zwierzęta, które mają igiełki? (Przypomnij sobie nasze wczorajsze zabawy – tam jest podpowiedź).
3. Zachęcamy Cię też do wykonania karty pracy nr 1 –z małą literą „i” oraz karty pracy nr 2 -z wielką literą „I”. Pisz litery najpierw palcem po śladzie, potem kredkami, zwracaj uwagę na strzałki, które pokazują kierunek pisania. Jeśli masz ochotę na więcej „literkowych” zabaw, czeka na Ciebie karta pracy nr 3 i karta nr 4.
Karta nr 1 -litera "i" z wierszem [.pdf, 197.54 kB]
Karta nr 2 -wielka litera "I" [.pdf, 123.41 kB]
Karta nr 3 -rzeczy zaczynające się głoską i [.pdf, 226.47 kB]
Karta nr 4 -wyszukiwanie litery I, i [.pdf, 169.94 kB]
4. Zachęcamy także do samodzielnego pisania małej litery „i” oraz litery „I” wielkiej na tacce z kaszą, mąką lub solą. Po zakończeniu ćwiczeń nie zapomnij o rysunkowej zagadce na tacy!
Po ćwiczeniach w pisaniu literek zapraszamy do wykonania czegoś smacznego i … trochę kłującego, bo także posiadającego igiełki! To oczywiście nie są prawdziwe igły, są za to pyszne i śmiesznie wyglądają! Popatrz! Może będziesz mieć własne pomysły na podobne „kolczaste” pyszności? My proponujemy takie i życzymy smacznego!
Jeżyki z owoców -instrukcja [.pdf, 1.93 MB]