Refleksja
Refleksja jest czwartym filarem Planu Daltońskiego.
Samodzielna i odpowiedzialna praca, realizacja określonych zadań jest niemożliwa, jeśli nie podejmujemy refleksji i analizy, w którym miejscu się znajdujemy, jaki jest nasz cel, do czego dążymy. Refleksja jest więc nieodłącznym atrybutem uczenia się (poszukiwania, obserwacji, doświadczania itp.).
W naszym przedszkolu w piątek dzieci spotykają się w kole, aby podsumować pracę tygodniową oraz dokonać refleksji. Dotyczy ona różnych aspektów m.in. rozmawiamy o tym, które zadania były dla nich interesujące, które sprawiły im trudność, czy wywiązały się z realizacji zaplanowanej pracy własnej, czy dobrze zaplanowały czas na wykonanie zadań. Zastanawiamy się czy uważają, że właściwie wykonały przydzielone zadania w ramach "dyżurów" czy „pomocników nauczyciela”, jak współpracowało im się w parach lub zespołach, co chciałyby zmienić, poprawić itp. Jest to również czas wyrażania wdzięczności np. za okazaną pomoc.
Refleksja nad własnymi działaniami to ocena swoich osiągnięć i postępów, pochylenie się nad swoją pracą czy zachowaniem. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala dzieciom określić swoje mocne i słabe strony. Świadomość własnych talentów i możliwości dają podstawę do efektywnego i świadomego działania, co wpływa na budowanie obrazu samego siebie.