Pary oraz praca w parach
Jednym z filarów edukacji daltońskiej – oprócz samodzielności, odpowiedzialności i refleksji – jest współpraca. Do wizualizacji współpracy służy nam tablica „Pracujemy w parach”. Para daltońska to mały zespół utworzony przez dwójkę dzieci, współpracujący ze sobą przez cały tydzień. Współpraca w parach wymusza na dzieciach
konieczność komunikowania się oraz podejmowania wspólnego działania, osiągania kompromisów, co wzmacnia stosunki między dziećmi
Współpraca odbywa się na wielu obszarach. Może dotyczyć: wspólnego wykonywania zadania dedykowanego dla pary, pomocy udzielonej przez dziecko w czasie pracy indywidualnej lub wspólnego siedzenia w ławce i przemieszczania się po budynku oraz poza nim.
Każdego tygodnia w poniedziałek pary się zmieniają się, co daje dzieciom możliwość kontaktu i lepszego poznania kolegów i koleżanek w grupie.
Po zakończeniu pracy w parach lub grupach rozmawiamy z dziećmi o wrażeniach ze wspólnej pracy -te momenty rozwijają umiejętność współpracy między dziećmi, kształtują refleksyjność i pomagają uczyć się współdziałania.