Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wiosenna pogoda

Słońce mocno świeci i uśmiecha się do wszystkich dzieci.

Witamy Cię, kochana Żabko, w kolejnym tygodniu naszych wspólnych zabaw w Twoim domu. Co u Ciebie słychać? Mamy nadzieję, że miewasz się świetnie i energii Ci nie brakuje. Zapraszamy Cię zatem do zabawy!

Na początku proponujemy zabawę rytmiczną z rymowanką „Słonko po deszczu”. Do tej zabawy będziesz potrzebować trochę wolnego miejsca w pokoju.
Wyobraź sobie, że jesteś na wiosennym spacerze. Poproś mamę albo tatę, starszą siostrę lub brata, żeby przeczytali Ci rymowankę. Po każdej zwrotce znajdują się propozycje ruchów, które można wykonywać, bawiąc się z tekstem wierszyka. Rodzice powiedzą Ci, jakie to ruchy. A może wymyślisz własne? Te, które się tu znajdują, to tylko propozycje.
Gdy dorośli lub rodzeństwo będą czytać wierszyk, Ty staraj się wykonywać pasujące do jego słów ruchy. Zaproś do wspólnej zabawy pozostałych członków rodziny. A może razem nauczycie się wiosennej rymowanki na pamięć? Wtedy będziecie mogli się nią bawić przez całą wiosnę!

„Słonko po deszczu.”

- Pada deszczyk, pada deszczyk
i po liściach tak szeleści:
kap, kap, kap (uderzaj paluszkami w podłogę)

- Zatuliły kwiatki płatki,
główki chylą do rabatki!
kap, kap, kap (kucnij, opuść główkę nisko, tak, jakbyś chciał brodą dotknąć brzucha)

-Deszcz ustaje, płyną chmury,
kwiaty wznoszą się do góry! (powoli podnoś głowę i ręce, aż staniesz na wyprostowanych nogach)

- Wiatr tu pędzi na wyścigi,
wiatr kołysze nam łodygi!
wiu, wiu, wiu (kołysz się na boki, stojąc w miejscu)

Biegną dzieci tu z ochotą:
uważajcie – takie błoto!
hyc, hyc, hyc (biegaj po pokoju na paluszkach)

Byle słońce nam nie zgasło,
róbmy prędko z błota masło!
chlap, chlap, chlap (stojąc w miejscu, na przemian podnoś nogi, jakbyś każdą nóżkę wyjmował z gęstego błotka)

-Teraz baczność- skoki duże,
przeskoczymy przez kałuże! (skacz tak, jakby na ziemi było wiele kałuż, a Ty przeskakujesz je kolejno, możesz też położyć na podłodze np. kilka chusteczek do nosa i przeskakiwać je po kolei)

-Już pogoda- słonko świeci,
maszerują drogą dzieci!
raz, dwa, trzy  (maszeruj dookoła pokoju)

Udało Ci się przeskoczyć przez wszystkie kałuże? Szkoda, że nie były prawdziwe. Po takiej zabawie pora troszkę odpocząć.

Zapraszamy Cię do przygotowania kartki (A4) i kredek. Przygotowaną kartę złóż na pół, wzdłuż dłuższego boku.
 

Teraz trzeba złożyć kartkę aż trzy razy po kolei: na pół, znowu na pół i jeszcze raz na pół.
  

 

Jeśli potrzebujesz pomocy, poproś kogoś dorosłego. Wspólnie na pewno dacie radę!

Teraz rozłóż kartkę i zobacz co widać. Ja widzę linie zgięcia, po których możemy rysować palcem. Spróbuj to zrobić. Następnie na rozłożonej kartce zrób to samo, trzymając kredkę w ręce- narysuj kredką kreski na liniach zgięcia.

Pewnie się zastanawiasz, co będziesz robić dalej. Na pewno masz dużo własnych pomysłów do dalszej zabawy z tą pokratkowaną kartką.

Ale jeśli chcesz, dziś zrobimy z tej karki wiosenny kalendarz pogody.
Jest kwiecień, pogoda za oknem … No właśnie, jaka jest za oknem pogoda? Zauważyłeś? Może pamiętasz jaka była wczoraj? Przysłowie mówi: „Kwiecień- plecień, bo przeplata – trochę zimy, trochę lata.” Sprawdzisz, czy to prawda?
Właśnie do tego przyda się kalendarz pogody, będziesz notował w nim swoje „pogodowe” obserwacje. Przypomnij sobie, jaka może być na dworze pogoda. Dzisiejsza rymowanka może Ci trochę w tym pomóc. W przedszkolu codziennie zaznaczaliśmy pogodę na tablicy, po prostu przyczepialiśmy obrazek z pogodą, jaka była każdego dnia, pamiętasz? W Twoim kalendarzu będzie podobnie, tylko obrazki narysujesz kredkami.

Połóż przed sobą pokratkowaną kartkę krótszym bokiem do siebie.
Na górze, na dwóch pierwszych polach obok siebie, narysuj symbole pogody.

Ja narysowałam takie, możesz narysować inne, które sam wymyślisz.

Teraz przypomnij sobie nazwy dni tygodnia i policz je na palcach: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. Ile ich jest?
W pierwszym rzędzie Twojego kalendarza, od góry do dołu, zaznacz kolejne dni tygodnia według instrukcji:
  

To zadanie jest naprawdę trudne, jeśli potrzebujesz, poproś o pomoc rodziców. Jeżeli kalendarz pogody jest już gotowy, wyjrzyj przez okno. Dzisiaj jest poniedziałek- pierwszy dzień tygodnia. Popatrz przez okno uważnie. Pada deszcz, a może śnieg? Świeci piękne słońce, czy widać tylko chmury?  Na pewno już wiesz, co dziś narysować w kratce obok jednej czarnej kropeczki.
Doskonale!   

Zrobiony kalendarz połóż lub powieś w widocznym miejscu, aby przypominał Ci o codziennych obserwacjach i ich rysowaniu w kolejne dni.
Na zakończenie proponujemy Ci wysłuchanie piosenki. Słuchaj jej też w kolejne dni, od razu poprawia humor!
https://youtu.be/l4OcX981Sww
Możesz położyć się na ulubionej podusi lub kocyku i słuchając wyobrazić sobie, jaką pogodę lubisz najbardziej? A może wcale nie chcesz odpoczywać tylko bawić się dalej? Świetnie! Tańcz przy piosence, klaszcz w ręce albo wymyśl własne kompozycje ruchów.

Pamiętasz już refren? (czyli taką zwrotkę piosenki, która kilka razy się powtarza). Zaśpiewaj go głośno rodzicom!

Buziaki i słoneczka na każdy dzień.
Pani Czesia i pani Dorotka