Miasto przyjazne wodzie
Dzień dobry Przedszkolaki.
Dzień dobry we wtorek!
Posłuchajcie dzisiaj pewnego opowiadania:
Ciekawe opowiadanie, prawda? I już wiemy więcej jak to jest z wodą z opadów w miastach.
Przyjrzyjcie się planszy przedstawiającej miasto. Czy potraficie nazwać elementy miasta, które widzicie na ilustracji? Podzielcie te słowa na sylaby, potraficie?
Macie rację. Możemy tu zobaczyć blok, domek jednorodzinny, górkę porośniętą trawą, ulicę, trawnik, plac zabaw, rury kanalizacyjne i odpływowe.
Zastanówcie się w których miejscach miasta ma szansę pozostać woda z opadów? W których miejscach deszcz może wsiąknąć w glebę?
Tak, zgadza się! Na górce, trawniku i placu zabaw.
Sami powiedzcie patrząc na rysunek miasta, czy na jego terenie jest więcej miejsc gdzie woda zostaje w glebie, czy takich, gdzie woda jest odprowadzana rurami do rzeki?
Pomyślcie zatem jak możemy wodę deszczową zatrzymać w mieście na dłużej. Czy znacie takie rozwiązania i przedmioty, które nam to ułatwią? Spójrzcie na nie, zostały umieszczone na rysunku.
Zbiorniki na deszczówkę, większe zbiorniki naziemne i podziemne na przechowywanie wody deszczowej, łąki kwietne, zasłanianie betonów zielenią i roślinami, które jednocześnie gromadząc w sobie wodę obniżają tym samym temperaturę otoczenia.
Mamy dla Was propozycję, abyście zaprojektowali swoje miasto przyjazne wodzie. Spróbujcie wykonać rysunek takiego miasta, na którym znajdą się wszystkie ważne elementy, które pomagają w zatrzymywaniu wody w mieście. Może macie jakieś swoje pomysły na zatrzymanie wody opadowej w mieście, może jakieś pomysły na ten temat mają Wasi Rodzice lub Rodzeństwo, umieśćcie te pomysły także na swoim rysunku. Przynieście te rysunki ze sobą do przedszkola. Podzielimy się wspólnie ze sobą swoimi pomysłami na zatrzymanie wody deszczowej w mieście.
Pamiętacie piosenkę o kropli? Przypominamy Wam o niej. Przypomnijcie sobie swój układ taneczny do tej piosenki
Miłego dnia Kochani!