Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Garść wiedzy dla Rodziców cz.1

Drodzy Rodzice

Czas spędzony w domu może być bardzo owocny i bogaty w pomysły na wspólne zabawy –także te, które kształtują prawidłowe funkcje w obrębie aparatu artykulacyjnego.

Garść wiedzy o wspomnianych funkcjach…

Czym są funkcje prymarne? Są to między innymi takie czynności biologiczne, jak oddychanie, ssanie, połykanie,  umiejętność żucia i gryzienia, ale też –kichanie, ziewania czy obronny odruch zwracania. Niektóre z nich służą komunikacji, jak na przykład reakcje mimiczne. Przebieg tych funkcji wpływa na sprawność mięśni uczestniczących w artykulacji, kształtowanie pozycji języka w spoczynku, a także sposób realizacji głosek. Nierzadko nieprawidłowy sposób pobierania pokarmów, ale też połykania czy oddychania, wpływa negatywnie na zgryz i może powodować jego wady. Promując właściwe nawyki możemy zmienić nieprawidłowe przyzwyczajenia.

W trosce o rozwój Przedszkolaków chciałabym przybliżyć treści związane z opisanymi powyżej zagadnieniami.

Kilka słów o odgryzaniu, żuciu i gryzieniu

Prawidłowym sposobem odgryzania jest tzw. ogryzanie przednie, czyli za pomocą przednich siekaczy. Nieprawidłowe jest więc odgryzanie boczne czy też odłamywanie lub odrywanie fragmentów pokarmu. Nieprawidłowości te wpływają na niesymetryczne ułożenie języka w jamie ustnej (w przypadku bocznego ogryzania), ale też na obniżenie sprawności żuchwy, co w konsekwencji może doprowadzić do powstawania wad wymowy.

Żucie i gryzienie polega na miażdżeniu i rozdrabnianiu pokarmu, czyli przygotowaniu go do połknięcia. Język wykonuje ruchy boczne i rotacyjne przemieszczając w ten sposób pokarm w jamie ustnej. Za prawidłowy sposób żucia uznaje się żucie okrężne (rotacyjne ruchy żuchwy) z zamkniętymi ustami. Nieprawidłowe jest żucie z wyłącznie pionowymi ruchami żuchwy i otwartymi wargami, ale też aktywowanie do żucia tylko jednej strony. Taki sposób żucia może wpłynąć na obniżenie sprawności żuchwy, a mało intensywne żucie i gryzienie może przyczynić się do nieprawidłowości w rozwoju połykania. Natomiast żucie jednostronne wpływa negatywnie na staw skroniowo-żuchwowy oraz zgryz. Ponieważ elementy uczestniczące w żuciu oraz gryzieniu stanowią podstawę artykulacji, konsekwencją obniżonej sprawności aparatu artykulacyjnego mogą być nieprawidłowości artykulacyjne.

Kochani Rodzice, zwróćcie uwagę jak je Wasza pociecha

W jaki sposób możemy wpływać na prawidłowy rozwój odgryzania, żucia i gryzienia? Warto różnicować konsystencje pokarmów dziecka i zachęcać do sięgania po twarde przekąski, np. marchewki, jabłka. Ponadto ważne jest kontrolowanie sposobu jedzenia przez dziecko: zachęcajmy dziecko do „przenoszenia” pokarmu wewnątrz jamy ustnej (z jednej strony łuku zębowego na drugi). Pamiętajmy również o zachowaniu linii środka, to znaczy pobieraniu pokarmów przednimi siekaczami.

Bawcie się dobrze i… SMACZNEGO :)

Materiał opracowany na podstawie:
Pluta-Wojciechowska D., 2013, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.