Eksperyment z wodą
Dzisiaj zamienisz się w prawdziwego badacza. Nie, nie użyję czarodziejskiej różdżki, nie będę Cię zamieniać wypowiadając magiczne zaklęcia. Tak się tylko mówi, a ja po prostu chcę Ci zaproponować zabawę w sprawdzanie:
Co pływa, co tonie?
Przygotuj:
- miskę wypełnioną wodą (może być też inne naczynie – wiaderko, garnek), napełnij naczynie do połowy wysokości
- różne dostępne nieduże przedmioty, (np. małe, plastikowe lub gumowe zabawki, owoce, które masz w domu, łyżeczka do herbaty, kulka z papieru, nadmuchany balonik, papierek po cukierku, itp.). Ja wybrałam takie, a Ty możesz inne:
Wkładaj do wody kolejne przedmioty, obserwuj, jak się zachowują – pływają na powierzchni, toną od razu, powoli nasiąkają wodą i później toną, a może zanurzają się częściowo albo pływają tuż pod powierzchnią wody. Pomyśl, dlaczego tak się dzieje.
Porozmawiaj o tym z rodzicami lub starszym rodzeństwem.
Na zakończenie przygotuj kredki i kartkę papieru A4. Podziel kartkę na dwie części. Na jednej narysuj te przedmioty, które zatonęły, a na drugiej te, które pływały na powierzchni wody. Policz: ile przedmiotów narysowałeś po jednej stronie kartki, a ile po drugiej. Gdzie jest więcej?
Udanej zabawy,
Pani Dorotka i Pani Czesia